Wandelen in de omgeving van Blatten in Zwitserland en Pitztal in Oostenrijk

Wat anders dan een wandelweek op hoogte. Door omstandigheden is het niet gelukt om er afgelopen september op uit te trekken. Ik ga buiten om de wandelweek in de zomer ook naar de Alpenlanden met mijn gezin. Tijdens de vakantie hebben we onder andere een drietal mooie wandeltochten gemaakt. We hebben een drieduizender gelopen in Blatten in Zwitserland en hebben een tweetal hutten in het Pitztal in Oostenrijk aangedaan.

Dagtocht De Sparrhorn (3021m) in Zwitserland,

Matthijs op de top van de SparnhornWij (mijn vrouw, mijn zoon en ik) zijn deze vakantie begonnen in Zwitserland in Blatten bij Naters. We zaten in een leuk appartement samen met vrienden van ons. Van hieruit kan je mooie wandelingen maken. Om te wennen aan de hoogte hebben we een paar keer kleine wandelingen gemaakt.

Nadat we gewend waren aan de hoogte hebben we samen met onze vrienden een wandeltocht gemaakt naar de Sparhorn (3021m). We zijn eerst met de lift naar boven gegaan naar Belalp en van daaruit gelopen naar de Sparrhorn. We zijn in de mist vertrokken op weg naar Belalp Hohbiel. Dit is het eindstation van de tweede lift.

Van daar uit weer verder naar de top. Het pad wordt rotsing maar is wel goed te lopen. Onderweg mooie uitzichten op de grote Aletchgletscher. Aangekomen op de top hadden we uitzicht op de Oberaletchgletscher.

Na diverse foto's gemaakt te hebben gaan we dalen naar Belalp. We hebben onderweg een andere route gelopen. Het is een mooi landschap. Onderweg hebben we een aantal bergmarmotten gezien. Terug bij de lift een welverdiend biertje gedronken. Dit was een hele leuke tocht. (klik hier voor route uitleg Sparrhorn)

Bordjes op de Sparhorn Alechgletsjer Sparnhorn Vogel

Dagtocht Braunschweiger Hütte (2759m) in Oostenrijk,

Braunschweiger hutteMet z'n drieën zijn we naar de Braunschweiger HHtte gewandeld. We zijn gestart achterin het Pitztal waar we de auto hebben geparkeerd. Van daaruit zijn we over de licht stijgende goederenweg, langs de Pitze, naar de Gletscherstube (1.915 m) gelopen. Achter de Gletscherstube konden we een keuze maken of gedeeltelijk lopen via de goederenweg en een pad langs de Pitze en een waterval. Of direct omhoog langs de bergwand. Dit is een redelijk zware klim maar op zich een mooi pad met een prachtig uitzicht over het dal. Wij zijn direct omhoog langs de bergwand gegaan. Er is een deel van de route afgezekerd met kettingen naast een steile afgrond. Maar het is goed te doen.

Na ongeveer 2,5 tot 3 uur kregen we de gigantische gletsjers te zien, met op de achtergrond zicht op de Wildspitze (3775m). Het was een prachtig uitzicht. Helaas waren bouwvakkers bezig met het maken van een groot bouwwerk bij de gletsjers en op een top voor een  lift. Zonde van de natuur. Na nog een half uur lopen kwamen we aan bij de hut. De hut ligt op een mooi punt. Van hieruit kan je vele gletsjertoeren maken. Zie bijgevoegde foto.

Het is een grote hut, het lijkt wel een berghotel. Na wat eten en luieren zijn wij weer teruggeaan. Op de terugweg zijn we via de andere route teruggelopen. Onderweg hebben we veel kletterstijgroutes gezien.  De een nog spannerde dan de ander. Over het water enz.

We hebben op het eind nog wat gedronken bij de Gletsjerstube. Toen nog 20 minuten naar de auto en toen weer terug naar de camping. Het was een mooie dagtocht. (uitleg route)

Blauw ijs Waterval pitz Otztaler gletjer Kaunergrat

Dagtocht Rüsselsheimer  Hütte (2323m) in Oostenrijk.

Russelsheimerhutte 2323mDit is een redelijk korte wandeling. Het is ongeveer 2 uur lopen (heen). We zijn met zijn vieren naar boven gegaan want inmiddels is onze dochter bij ons gekomen. We zijn gestart vanuit de parkeerplaats in Plangeross (1.615 m). Het is een goed markeerde, maar steil pad en langs talrijke "serpentinen" naar de hut. Onderweg een oversteek over een  beek. Aangekomen bij de hut zagen we dat het een leuk klein hutje was.

De hut ligt in een kom met aan de ene zijde toppen en aan de andere zijde prachtig uitzicht op de Kaunergrate en de Watzespitze (3533m).

Het totale hoogteverschil met de parkeerplaats is 708m. De wandeltocht naar de hut is goed te doen met kinderen. Vanuit de hut kun je een beperkt aantal wandelingen maken. Je kan over een graat naar een Bivak ( +/- 3000m) en dan door naar de Braunschweiger Hütte. Deze tocht is behoorlijk lang en je dient enigige ervaring te hebben. Je kan ook door naar Hauerseehütte in het achterliggende dal. (uitleg route)

Bordje Russelheimer hutte Berg overzicht Russelheimer hutte koeien Russelheimer hutte op afstand

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.